Wednesday 13 November 2013

Pada zaman dahulu..

Assalamualaikum...


Tahukah anda-anda semua, 

masa aku kecik dulu.. aku mati-mati pecaya yang aku ni anak tembikai…



Menurut cerita kakak aku.. pada suatu hari nan indah mak aku telah ke pasar dan membeli sebijik tembikai.. dan bila pulang ke rumah dan mau membelah tembikai tersebut untuk santapan seluruh rakyat jelata di rumah dan tiba-tiba keluarlah daku dari tembikai tersebut  ..

dan petir pun sabung menyabung2 dan  hujan turun dengan lebatnya 7 hari 7 mlm..…. Maka kawasan itu dinamakan tembikai sempena peristiwa penuh sejarah itu…. 


Eceh... sebenarnya kakak aku cuma citer yg  mak aku pegi kedai beli tembikai n aku pung  kluar dari tembikai tersobut…. Jadi sah lah aku ni anak tembikai.  The end.

Dan citer macam tu punyer gila simple pun aku pecaya…. 


Beginilah lebih kurang kronologi cerita kakak aku tu..




Tapi nasib baik dia kata aku anak tembikai..
kalau dia kata aku anak tauge ke.. atau anak kacang botol.. atau anak kedondong.. atau anak jering.. pon mesti aku pecaya jugak..

Begitu lah dasatnya ke-naif-an  dan ketulusan aku ketika itu... hanya orang-orang yang behati serbia jer sanggup mempermainkan hati aku yang suci ketika itu..

Apa-apa pun.. Walaupun dikau sesuka hati jer mengait kan daku bersedara dengan buah tembikai  dan pelbagai lagi buah buahan tempatan semasa hayat kecik ku dulu..
 dan penah melepuk aku hingga tinggal kesan 5 jari di kaki ku sebab aku x nak kasi pinjam barang.. Dan pernah jugak mengunci aku dalam rumah sebab x nak aku ikut dikau ke sekolah untuk aktiviti ko kurikulum PBSM ketika dikau darjah tiga dulu.. Tapi kalo dikau tiada.. xde la geng daku untuk main congkak.. main nyorok2..main  cikgu2.. main masak2.. main hujan.. main zeropoint.. main lat talilat.. dan segala main2 yang lain yg ada di asia tenggara ini..

Dan x di nafikan.. dikau jugak suka membelikan aku dengan macam-macam barang-barang mainan paling best dalam dunia bila balik dari sekolah dulu sampai terbit kekaguman daku kepada dikau di atas sifat kedermawan dikau itu...
walopon harga mainan time tu hanya la seposen duaposen jer..  tapi kekaguman itu kekal sehingga ke hari ini..
Apapun terima kasihlah sebab mewarnai hidup aku nih wahai kakakku..




Ha ni lah budaknya.. 
Tengok cara pegang pistol pun dah tau dikau memang berhati koboi kan.. 
sanggup mempermainkan hati dan ketulusan batin daku  
dan mengaitkan aku dengan buahbuahan tempatan Malaysia..



Mohon jangan terpedaya dengan kesucian muka budak kaki rapat stokin renda 
ngan bawak beg tangan mak dia tu ok.. 
Wa memang tak puas ati arr macam nih..



semasa ekau menjadi gadis litar .. 



  Hari makan-makan nasi minyak orang-orang kampung..
Gambar paling retro di seantero nusantara..




Mesti ekau ingat tangan tu buah papaya kan.. 



Alhamdulillah.. ni lah hasilnya setelah dikau membesar sebagai juara.. 
weewitt..



OO omak ekau yo yang mengatokan omak den buah tombikau dolu.. Kato anak den..


Anakku: 
Tapi den pon tak pecayo omak den boleh mempecayoi gosip gosip macam tu yo.. kah kah..
 Anak-anakmu: 
ha ha.. your mother is so funny.. 



Yay! This is us! wuhuu!


We laugh.. We cry.. We fight.. because We are sisters! Hip hip hore! 


Ok sempena hepi birthday mu yg ke seratus lima puluh tahun ini..  Daku dengan besar hatinya ingin mengucapkan  Hepi birthday to u kakak ku Baya Hamzah yang santek menawan rupawan.. Selamat panjang umur dan dimurahkan rezeki..  Semoga bahagia selalu dunia dan akhirat..

enjoy ur day sistah!




Thank u for reading to all my sayangs!

2 comments:

  1. Suker sungguh dengan ma hamzah and de family... Citer nye simple, kelakar dan memuaskan hati... Cayok ma hamzah..

    ReplyDelete
  2. adakah cayok jugak adalah sejenis buah buahan tempatan di Malaysia?

    tenkiu for reading.. ! :))

    ReplyDelete