Saturday 14 September 2013

Nak sedeh ke tak..? Nak sedeh ke tak..? Nak sedeh ke tak...?

Assalamualaikum....


Aku memang agak2 kebingungan sejak dua tiga menjak nih.  

Sejak beberapa bulan yang lalu aku telah di selebungi  masalah kehilangan barang – barang berharga…  

Berikut adalah barang-barang aku yang hilang mengikut kronologi CSI Miami..:

Den hilang selipar kek dopan umah den dah tigo puloh ompek kali.. xdo pun den nak tulis entry kek blog ko.. ekau ni bondo kocik hilang barang pun nak diperbosa bosakan... Den pun dah raso macam dah hilang saba dah ni ha..
- Horatio Caine-



Senarai kehilangan barang:
1. Hilang Jam tangan Rolex (Rolex: bukan nama sebenar)  – hilang kat masjid

2. Hilang Baju Kurung kaler peach – Tertinggal kat hotel Singapore

3. Hilang  bracelet yang tomei sgt incik bos belikan kat Sabah aritu –  hilang masa on dway balik dari           Singapore

4. Hilang Sijil lahir Hafiz n Qaleef

5. Hilang Sijil Kawin 

          Paling x tahan.. bila berkaitan dengan barang yang paling sentimental … huwaaaa...
6. Hilang Hadiah hantaran kawin.. sobs! barang yang sangatla ada sentimental value – hilang time pegi         Setia City Mall

          Ni pun x tahan gak….
7. Hilang Kamera DSLR  - hilang kat sofa Ikea ..  masa bawak anak n nieces n nephew jenjalan.. sobs!

          Sampai la sekecik2  barang pun nak hilang jugak dari muka bumi ni ..
8. Hilang file-file penting, related to keja… file belajar zaman ambik master.. termasukla gambar time           Hafiz lahir.. gambar time Hafiz baby.. gambar time Hafiz kecik.. gambar time aku kecik… (badan la       kecik.. sbb sekarang semakin kurang kecik..)  - hilang sebab external hard disk rosak

          Dan akhir skali… aku gabungkan semua  perkara2 pilu di atas menyebabkan aku
9. Hilang pertimbangan diri.. boleh? thehehe






Aku pun agak2 kurang mengerti mengapa, kenapa n macam mana la benda2 ni boleh hilang n berturut2 plak tuh… sadis sangat perasaannya… Macam time mula-mula hilang jam kat masjid tuh… aku cuba la buat2 kool dan redha akan kejadian yang berlaku nih memandangkan hilang pun kat masjid… 
PA aku kata mungkin aku nak dapat jam baru kot yang lagi bes n lagi osem giler dari Rolex bukan nama sebenar itu..

walopon sehingga kini masih lagi tiada bayang atau bayangan jam baru tersebut…  tapi aku redha…. Jam dinding aku masih ada…

Tapi bila dah berturut-turut … perasaan sadis tersobut semakin la mencengkam jiwa gitu….  Especially bila barang tuh barang sentimental macam  hadiah hantaran kawin… sobs!  haruslah mak tak terkata juga la  mengenangkan barang berharga berlalu pergi.... tsk..tsk..

Dan Kamera DSLR tu… ah sangat la juga sadis jiwa raga gua nih.. terutama bila teringat sehari sebelum hilang tu.. besday Hafiz yg ke-6 .. aku ngan PA aku yang merangkap photographer tu ada la ambik gambar hafiz ngan kazen kazen sekelian.. alolo tomei sangat budak-budak nih posing dok berderet macam ketapi .. sobs!  

Tapi Alhamdulillah dalam banyak2 barang yang aku list kan tu… aku jumpa balik sijil lahir n sijil kawin aku balik.. terima kasihla kat incik bos.. sebab hilangkan x jauh.. hilangkan dalam rumah jer…

Baju kurung peach yang tertinggal kat hotel pun alhamdulillah dapat balik akhirnya walopon mula2 dah memang kompem kata xde.. tapi atas usaha uncle aku yang ensem lagi baik hati yang pegi balik hotel n menjejaki baju hilang tu akhirnya dapat jugak baju tu pulang ke tanahair dan menyambut Hari Malaysia pada 16 September ini…  ececeh.. 
memang nak kena babap tau baju nih.. aku dah pesan dah dok senyap2 atas beg ari tu…

Bila barang banyak hilang… terutamanya barang2 berharga yang datang sekali dengan pakej sentimental…  dan memori daun pisang macam nih .. memanglah harus daku kena banyak muhasabah diri… kena redha banyak2.. macam time hilang hadiah hantaran kawin tu… memang susah jugak la nak merelakan dikau pegi wahai barang..  ha macam tu.. tapi kalau sampai situ jer lah Allah bagi aku pinjam. kita redha lah…

Aku doakan orang yang jumpa n ambil barang aku tu memanglah memerlukan barang tu  lebih dari aku… mungkin dia perlukan barang aku tu sangat2 untuk setelkan apa2 keperluan dia.. aku haraplah….

Dan gambar budak2 tomei sangat2 dok berderet masa birthday hafiz tu aku dah lekat baik2 dalam pikiran aku nih…  

Masa dok muhasabah barang2 aku yang hilang secara berjemaah nih… memang time tu rasa keliru dan  deep down in my heart harus la terasa dukacita nestapa… rasa nak menangis jer  ( congek sangat tau..)

Tapi aku x tau la aku boleh sedeh n nangis ke… or aku kena redha jer… time tu seriyes malu pulak nak sedeh nangis .. malu kat diri sendiri n kat Allah.. ye la aku baru hilang benda2 duniawi ni jer.. hilang DSLR.. hilang jam.. hilang hadiah hantaran kawin.. hilang baju.. hilang file…  

Apa lah sangat kalo nak di bandingkan saudara2 kita yang kat Mesir.. Syria… Palestin…  yang setiap hari depan mata… hilang anak… hilang suami.. hilang isteri… hilang mak bapak.. hilang saudara mara.. hilang tempat beribadat.. hilang masjid.. hilang umah.. hilang kampung..

Dah la hilang tu dengan cara yang tak terpikir akalku ku sebagai manusia yang berperikemanusiaan nih plak… kena bakar.. kena rape n bunuh.. kena bom.. kena rodok dengan objek tajam.. kena gas beracun… tu pun diaorang masih nampak kool.. nampak tabah.. nampak kuat.. nampak redha jer dok depan anak2 yang terbaring kaku walaupun adalam keadaan sedeh n tragis ..

Jadi itu la yang dok bermain main kat kepala nih ada ke alasan untuk aku nih nak bersedeh sedehan x lalu makan wahai rakyat2 jelata ku sekalian di atas segala kehilangan barang2  yang aku dah list panjang lebar kat atas  tuh …. Sobs!

agaknya kalo aku p kat Syria yang mana orang orangnya di uji hebat dengan  ujian Allah tuh..lepas tu nangis macam nak rak kat depan diaorang ngan bukak citer pasal aku hilang kamera DSLR kat ikea tu.. mau diaorg bagi backhand sedas kat aku.. biar aku sedar diri sikit…

Walauapapun aku bersyukur sangat sebab Allah uji aku dengan hilang barang2 ni jer .. sangatla kecik berbanding ujian yang sangat hebat sedara seislam kita yang tiap hari berjuang dekat Syria, Mesir, n Palestin tu… For them, Salute.  You are in my prayers.. 



Tenkiu for reading..
Lepiyu... 

1 comment:

  1. Sedihnya baca..Saya pun banyak hilang barang2 berharga sesangat.. tp saya tak lah terpikir sampai orang kt mesir ngn syiria... Sungguh sedih baca nie..teringat semua brg hilang ngn terlupa, saya pun kena redho.. susah nya nk redho...rasa mcm ada pisau turis kt hati..

    ReplyDelete